Οι υποδομές στην Περιφέρεια: ελλείψεις και ευκαιρίες ανάπτυξης

Άρθρο της Λουκίας Σαράντη, Προέδρου ΣΒΕ στην Voria.

Ένα σύγχρονο κράτος, χρειάζεται σύγχρονες υποδομές. Είναι αυτονόητο ότι αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την κοινωνική ευμάρεια, αλλά και για την υγιή επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Και είναι εξίσου σημαντικό, οι υποδομές αυτές να καλύπτουν το σύνολο της επικράτειας της χώρας και όχι μόνον ορισμένες πιο «προνομιούχες» περιοχές.

Η ελληνική πραγματικότητα είναι πώς πάντα υπήρχε μια δυσανάλογη
«ψαλίδα» μεταξύ κέντρου και περιφέρειας. Αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σύγχρονων υποδομών σε όλη την περιφέρεια -ακόμα και στη Θεσσαλονίκη, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας. Είναι βέβαια γεγονός πως τα τελευταία χρόνια προχωρούν έργα που είχαν μείνει πίσω επί δεκαετίες, χρειάζεται όμως αρκετή προσπάθεια ακόμα ώστε να καλυφθεί το σύνολο της απόστασης.

Πάγια θέση μας στον ΣΒΕ -τον μοναδικό κοινωνικό εταίρο με έδρα εκτός Αθηνών και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη– είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανταγωνιστική βιομηχανία χωρίς σύγχρονες υποδομές. Το πρόγραμμα έργων που υλοποιείται πρέπει να συνεχιστεί εντατικά, ώστε να αντιμετωπιστούν τα υφιστάμενα προβλήματα κι ελλείψεις και να αξιοποιηθούν οι μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης που προσφέρουν τα έργα υποδομών.

Μια σπουδαία εξέλιξη είναι ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης εισέρχεται πλέον στην τελική του ευθεία και η βασική του γραμμή αναμένεται να λειτουργήσει τους επόμενους μήνες. Ένα εμβληματικό έργο, μετά από τόσα προβλήματα, έρχεται επιτέλους να αναβαθμίσει την ποιότητα των συγκοινωνιών στην πόλη και να αποτελέσει σημείο αναφοράς και για άλλα μεγάλα αναγκαία έργα υποδομής. Επόμενο κρίσιμο βήμα, η σύνδεσή του με το αεροδρόμιο Μακεδονία και η επέκταση των συρμών προς τις δυτικές περιοχές, όπου σημειώνεται έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα και μεγάλη συγκέντρωση εταιρειών logistics. Η διασύνδεση των περιοχών αυτών με αξιόπιστους και γρήγορους άξονες συγκοινωνίας, πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα.

Βέβαια, πέραν των αστικών συγκοινωνιών, για να στηρίξουμε την ανάπτυξη και να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας, χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών: σύγχρονο και λειτουργικό σιδηροδρομικό δίκτυο, λειτουργικά και καλά στελεχωμένα λιμάνια κι ένα οδικό δίκτυο εφάμιλλο με τα ευρωπαϊκά, το οποίο θα εξυπηρετεί με ασφάλεια και αξιοπιστία τις εμπορικές και επιβατικές ανάγκες. Από την πλευρά της Πολιτείας έχουν γίνει βήματα για τη βελτίωση της κατάστασης, αλλά η ανεπάρκεια και η παλαιότητα υφιστάμενων υποδομών πολλές φορές είναι δύσκολο να ξεπεραστούν.

Χαρακτηριστική περίπτωση στοιχειωδών ελλείψεων σε υποδομές, αποτελούν οι περιφέρειες της Θράκης και της Ηπείρου που δεν διαθέτουν εμπορικά λιμάνια με τις κατάλληλες προδιαγραφές για την εξυπηρέτηση των αναγκών της βιομηχανίας.

Εδώ και χρόνια η διαδικασία φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει μετατραπεί σε οδύσσεια για τις επιχειρήσεις, οι οποίες αναγκάζονται να χρησιμοποιούν ίδια μέσα, λόγω της έλλειψης σύγχρονων μέσων φορτοεκφόρτωσης. Φυσικά το γεγονός αυτό πέραν της μεγάλης επιπλέον οικονομικής επιβάρυνσης, δυσχεραίνει σε μεγάλο βαθμό και την ομαλή τους λειτουργία.

Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τις επιχειρήσεις της Ηπείρου. Ακόμα και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, αναβαθμίστηκε μεν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατικών πλοίων, όμως η αντίστοιχη πρόβλεψη για τα εμπορικά εκκρεμεί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι βιομηχανικές επιχειρήσεις της περιοχής να χρησιμοποιούν το λιμάνι της Πρέβεζας για τις εισαγωγές Α’ υλών και τις εξαγωγές των προϊόντων τους, με τις αντίστοιχες σοβαρές δυσκολίες.

Καλύτερη γίνεται σταδιακά η κατάσταση στον ΟΛΘ, που έχει εκσυγχρονίσει σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία του, αναβαθμίζοντας τις εμπορικές και επιβατικές του υπηρεσίες. Η σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο θα έδινε και τη λύση που περιμένουμε τόσα χρόνια στο ζήτημα των πλάγιων μεταφορών. Με την ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα θα είναι σε θέση να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τις συνδυασμένες μεταφορές στην ευρύτερη περιοχή.

Οι σύγχρονες και λειτουργικές υποδομές είναι ζωτικής σημασίας, όχι μόνο για τη βιομηχανία, αλλά και για τις τοπικές κοινωνίες. Αποτελούν θεμελιώδη πυλώνα ανάπτυξης των επιχειρήσεων αλλά και των ευρύτερων περιοχών. Αν στοχεύουμε πραγματικά στην περιφερειακή ανάπτυξη αλλά και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεών μας, πρέπει να συνεχίσουμε με  στρατηγικό σχεδιασμό και αποφασιστικά βήματα την υλοποίηση κρίσιμων έργων υποδομής στην ελληνική περιφέρεια.

Κοινοποιήστε!