Άρθρο της Λουκίας Σαράντη, Προέδρου ΣΒΕ στον Τύπος Θεσσαλονίκης.
Οι σύγχρονες υποδομές ενός κράτους αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την κοινωνική ευμάρεια, για την υγιή επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Αυτές οι υποδομές χρειάζεται να καλύπτουν ολόκληρη τη χώρα ώστε να εξασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες και προοπτικές ανάπτυξης για όλες και όλους.
Η αλήθεια είναι ότι στην περίπτωση της Ελλάδας διαχρονικά υπήρχε μια δυσανάλογη ανάπτυξη ανάμεσα σε κέντρο και περιφέρεια με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες διαφορές στις υποδομές ανάμεσα τους. Βέβαια, τα τελευταία χρόνια προχωρούν έργα που είχαν μείνει πίσω επί δεκαετίες, χρειάζεται όμως αρκετή προσπάθεια ακόμα ώστε να καλυφθεί το σύνολο της απόστασης.
Μια σπουδαία εξέλιξη που αφορά στην περιφέρεια είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης το οποίο εισέρχεται πλέον στην τελική του ευθεία και η βασική του γραμμή αναμένεται να λειτουργήσει τους επόμενους μήνες. Ένα εμβληματικό έργο, μετά από τόσα προβλήματα, έρχεται επιτέλους να αναβαθμίσει την ποιότητα των συγκοινωνιών στην πόλη και να αποτελέσει σημείο αναφοράς και για άλλα μεγάλα αναγκαία έργα υποδομής. Επόμενο κρίσιμο βήμα, η σύνδεσή του με το αεροδρόμιο Μακεδονία και η επέκταση των συρμών προς τις δυτικές περιοχές, όπου σημειώνεται έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα και μεγάλη συγκέντρωση εταιρειών logistics. Το βήμα αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και πρέπει να τεθεί ως προτεραιότητα για τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
Ωστόσο, εκτός από τις αστικές συγκοινωνίες, οι επιχειρήσεις και οι βιομηχανίες μας χρειάζονται ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών: αναβαθμισμένο και λειτουργικό σιδηροδρομικό δίκτυο, λειτουργικά και καλά στελεχωμένα λιμάνια κι ένα οδικό δίκτυο εφάμιλλο με τα ευρωπαϊκά, που θα εκτείνεται σε όλη την επικράτεια και θα πληροί με ασφάλεια και αξιοπιστία τις επιβατικές και εμπορικές ανάγκες.
Οι ελλείψεις σε στοιχειώδεις υποδομές στις περιφέρειες της Θράκης και της Ηπείρου είναι χαρακτηριστικές αφού δεν διαθέτουν εμπορικά λιμάνια με τις κατάλληλες προδιαγραφές για την εξυπηρέτηση των αναγκών της βιομηχανίας. Για παράδειγμα, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης η διαδικασία φορτοεκφόρτωσης πραγματοποιείται από ιδία μέσα των βιομηχανιών λόγω ελλείψεων υποδομών. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τις επιχειρήσεις της Ηπείρου. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, αναβαθμίστηκε μεν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατικών πλοίων, όμως η αντίστοιχη πρόβλεψη για τα εμπορικά εκκρεμεί.
Τα σύγχρονα έργα υποδομής είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο για τη βιομηχανία και τον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά και για την κοινωνία στο σύνολό της. Αποτελούν βασική προϋπόθεση για την προσέλκυση των ξένων επενδύσεων και πυλώνα ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας, καθώς και των ευρύτερων περιοχών, αναβαθμίζοντας τις τοπικές κοινωνίες. Το πρόγραμμα έργων που υλοποιείται πρέπει να συνεχιστεί εντατικά, ώστε να αντιμετωπιστούν τα υφιστάμενα προβλήματα κι ελλείψεις και να αξιοποιηθούν οι μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης που προσφέρουν τα έργα υποδομών.
Αν στοχεύουμε στην εξάλειψη των περιφερειακών ανισοτήτων και στην ουσιαστική και στοχευμένη περιφερειακή ανάπτυξη, θα πρέπει να συνεχίσουμε με αποφασιστικότητα και στρατηγικό σχεδιασμό την υλοποίηση των αναγκαίων έργων υποδομής στην ελληνική περιφέρεια.